Door op 8 september 2014

Van de voorzitter

Voor je het weet is de vakantie achter de rug. Voor velen in Nederland dit jaar een vakantie met een rouwrand. Velen hebben in hun naaste omgeving familie of kennissen verloren bij de verschrikkelijke daad om een verkeersvliegtuig in Oekraïne uit de lucht te schieten. Er waren honderden doden te betreuren. Maar ook elders in de Wereld lijkt het oorlogsvuur het te winnen van de vredesvuren die wij vanuit onze beweging vroeger gewend waren. De inzet van “onze” minister van Buitenlandse Zaken, Frans Timmermans, is bij dit alles een baken van standvastigheid, integriteit en gedrevenheid. Met die aspecten en de hoop op betere tijden kunnen we volgend jaar misschien in september zeggen dat alles toch ten goede is gekeerd. Want wie de hoop verliest, verliest zijn toekomst.

Maar er zijn ook andere zaken waarvoor we wél dankbaar kunnen zijn. Zo kon bij de afgelopen raadsverkiezingen het aantal raadszetels van onze fractie behouden blijven, zeer tegen de landelijke trend in. Daarbij was ook nog eens sprake van een daling van het totale aantal raadszetels. Richard en Peter: goede wijn behoeft geen krans, maar toch. In de eerstvolgende ledenvergadering zal ik er bij stil staan, wees daarvan verzekerd. Landelijk vielen wij hierdoor op; ik kreeg er zelfs van het partijbureau een telefoontje over.

Er is nóg meer om bij stil te staan. Zo bestaat onze sociaal-democratische beweging 120 jaar. De SDAP, één van de voorlopers van de PvdA, is op 26 augustus 1894 in Zwolle opgericht. Om bij die geschiedenis stil te staan, is het plan opgevat om maandelijks op deze website aandacht te besteden aan de geschiedenis van de beweging. “Wie de geschiedenis kent, kent zijn toekomst” staat er geschreven. Binnenkort meer hierover.

Daarnaast lijkt er dit jaar echt schot te komen in de oprichting van het PvdA-ombudsteam Oost Gelre. De voorbereidingen hebben nu serieuze vormen aangenomen. Met de instemming van “Amsterdam” kunnen we eind van dit jaar beginnen. Ik hou je op de hoogte. Te zijner tijd zal op deze website ook een afzonderlijk onderdeel met informatie over het ombudsteam worden geplaatst. Het team kan trouwens nog versterking gebruiken. Je hoeft daarvoor geen lid te zijn van de partij; affiniteit met de partij wordt op prijs gesteld. Aanmelden kan via deze link.

Jullie voorzitter,
Rein Annema