26 september 2018

Bestemmingsplan ‘Landbouwontwikkelingsgebieden Ruurlose Broek en Mariënvelde, herziening intensieve veehouderij’

Met de ontwikkelingen en wetenschappelijke inzichten van de afgelopen jaren is het ronduit positief (voor de buurt, maar ook voor de hele gemeente) dat er geen sprake meer zal zijn van nieuwe vestigingen van intensieve veehouderijbedrijven. Zelfs de minister van Landbouw ziet met haar onlangs gepresenteerde Toekomstvisie een ontwikkeling voor zich naar een meer duurzame kringlooplandbouw. Daarin staat in alle opzichten kwaliteit voorop en minder het grootschalige kwantiteits-produceren. Nu maar hopen dat daar ook snel uitvoeringsmaatregelen aan gekoppeld worden.

Het blijft wel jammer dat er herhaaldelijk, zelfs in het nabije verleden, bevestigingen naar de bedrijven toegegaan zijn, terwijl ook in deze raad al langer werd ingebracht dat een landbouwontwikkelingsgebied een achterhaald concept was, ook al in 2012. Met dit bestemmingsplan is nu uitvoering gegeven aan de motie waar een raadsmeerderheid voor ontstond. Over de verdere ontwikkelingen voor wat betreft alternatieve invulling van de bestemming worden we te zijner tijd graag geïnformeerd.