Door Richard Klein Tank op 12 juli 2020

Een schuldhulp-plan kan nog beter

Als het in de praktijk net zo goed gaat werken als het op papier staat, gaan we zeker een betere integrale aanpak krijgen en gaan we eindelijk iets doen aan de ontschotting. Maar blijft natuurlijk staan dat deze coalitie ook keuzes heeft gemaakt waardoor mensen het financieel zwaar hebben. Zoals de inkomensnorm bij te stellen van 115% naar 105% , het schrappen van de regeling chronisch zieken en het verder invoeren van een eigen bijdrage rondom het ZOOV vervoer. Allemaal bezuinigingen waarvan de PvdA telkenmale heeft aangegeven hier niet mee in te stemmen. Het  betreffen hier de meest kwetsbare burgers van Oost Gelre. De mensen in de bijstand, de eenoudergezinnen, kinderen in armoede en de ZZP-ers en veel meer mensen die in stille armoede verkeren. Natuurlijk zijn er diverse toeslagen etc, maar de start, het basale inkomen, is al schrijnend. Hoeveel je ook budgetteert, onder aan de streep blijft een negatief saldo over. De voorgestelde financiële zelfredzaamheid van de burgers, vraagt veel van hun eigen inzicht.  Het ontbreekt meestal hieraan. Hoe gaan we dit ondervangen? Kortom een ambitieus plan met goede doelstellingen, waarbij de nadruk ligt op vroegsignalering, inzicht en eigen regie. Maar des te beschamender dat het nu anno 2020 nog steeds nodig is. De coalitie heeft pijnlijke keuzes voor deze kwetsbare burgers gemaakt.

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank

Waar ben je naar op zoek?