11 maart 2018

Integraal Educatief Kind Centrum Lichtenvoorde maar dan wel energiezuinig!

Oost Gelre krijgt haar eerste integraal kindcentrum in Lichtenvoorde. En het wordt niet zomaar een IKC, maar een integraal educatief kind centrum. Een samenwerking tussen onderwijsinstellingen, die in staat is om onderwijskundige deskundigheid te organiseren die ten goede komt aan kinderen met uiteenlopende achtergrond. Ook andere basisscholen in Oost Gelre kunnen hier straks van profiteren.

Het IEKC is veelbelovend en verdient passende huisvesting die in meerdere opzichten toekomstgericht moet zijn. Niet alleen toekomstgericht voor wat de ruimtebehoefte in vierkante meters en de samenwerking met speeltuinvereniging De Bleek betreft, maar ook toekomstgericht omdat een accommodatie moet worden neergezet die volledig duurzaam moet zijn.

Juist nu de keuze wordt gemaakt voor volledige nieuwbouw is het voor de PvdA een vanzelfsprekendheid dat dit voor wat betreft energiegebruik betekent dat het een energieneutraal gebouw moet worden. Sterker nog: het is juist een belangrijke overweging om voor de nieuwbouwvariant te kiezen. Een duurzaamheidsambitie op C-niveau, zoals in het bestek van eisen staat vermeld, is dan natuurlijk echt onvoldoende. Voor de PvdA is het een harde randvoorwaarde. Daarom diende de PvdA samen met andere fracties een motie in om dit uit te spreken.