Bestuur

De taak- en rolopvatting van de overheid en de verwachtingen die burgers  hebben veranderen. Het aantal burgerinitiatieven neemt toe. Als PvdA  omarmen wij initiatieven die leiden tot meer betrokkenheid van inwoners bij de lokale democratie.

De bijdrage van de overheid is afhankelijk van de vraag die voorligt. Die kan normerend, regelgevend, handhavend, financieel of faciliterend zijn.  Soms is er zelfs helemaal geen rol meer. Samen met inwoners,  organisaties en het bedrijfsleven wordt invulling gegeven aan de nieuwe  verhoudingen.

Praktijkvoorbeelden laten zien dat gemeentelijke dienstverlening nog te  vaak tekortschiet. Inwoners krijgen geen ontvangstbevestiging, meldingen  blijven onbeantwoord of brieven komen niet aan. Deze basale  dienstverlening moet met minder fouten en beter navolgbaar.

Burgerinitiatieven van inwoners worden zoveel mogelijk ondersteund. Dit  leidt tot meer betrokkenheid. De gemeente hanteert een duidelijk kader  waarbinnen en onder welke voorwaarden burgerinitiatieven ondersteund  kunnen worden. Toetsing van particuliere belangen aan algemene  belangen, en onderling strijdige algemene belangen, blijft altijd  noodzakelijk.

In onze gemeente is integriteit een grondhouding. Integriteit kan het  vertrouwen van inwoners maken of breken. Belangenverstrengeling,  misbruik van positie en bevoegdheden, discriminatie, corruptie en fraude  worden niet getolereerd.

Speerpunten Bestuur
Directe dienstverlening naar individuele inwoners die met  bijvoorbeeld vragen, mails en telefonische verzoeken de  gemeente benaderen, wordt correcter en beter traceerbaar  georganiseerd. Via onder meer mijnoverheid.nl wordt inzicht  geboden in de afhandeling.
De gemeente heeft haar eigen dienstverlening op orde en  checkt haar eigen service regelmatig op doelmatigheid en  houdbaarheid.
Inwoners hebben het recht om de lokale overheid uit te dagen  om publieke dienstverlening in eigen beheer uit te gaan voeren of mee te denken en te beslissen over de inrichting van de wijk.
Onze politieke ambtsdragers zijn 24 uur per dag alert op  handelingen of gedragingen die het aanzien en de integriteit  van het politieke ambt kunnen schaden. We spreken elkaar aan  op gedrag en handelen.