Voorzitter en secretaris van de afdeling/ raadscommissielid

Jos te Molder

Over Jos te Molder

06 23 483 364[email protected]

Mijn naam is Jos te Molder, geboren en getogen in Zieuwent, nu 62 jaar.
Jaren geleden ben ik lid geworden van de PvdA om zo een actieve bijdrage te leveren aan de doelstellingen van de sociaaldemocratie: een eerlijke en kansengelijke samenleving voor iedere inwoner van ons land. Vanuit mijn achtergrond in de landbouw houd ik mij binnen onze fractie vooral bezig met onderwerpen als ruimtelijke ordening, landbouw, landschap, biodiversiteit en duurzaamheid.
De ontwikkelingen deze week in Oekraïne maken eens te meer duidelijk dat we haast moeten maken met de energietransitie. Als je dan terugkijkt naar het debat in de gemeenteraad afgelopen dinsdag over het aan te leggen zonnepark in Zieuwent is het tenenkrommend te horen hoe enkele fracties zich verzetten tegen de
komst van dit initiatief dat volkomen bottum-up en in lijn met het beleid voor zonneparken tot stand is gekomen. Het enige fundamentele argument dat je hoort is dat men geen landbouwgrond wil opofferen voor het aanleggen van zonneparken. Dit is totaal achterhaalde retoriek vanuit de agrarische lobby. Ook als je in
de landen om ons heen kijkt blijkt dat opwekking van energie juist een verdienmodel kan zijn voor een op de toekomst gerichte agrarische ondernemer. Verduurzaming en verbreding van de bedrijfsvoering, niet afhankelijk zijn van één eindproduct: melk of vlees dat vaak tegen marginale wereldmarktprijzen afgezet moet worden omdat ca. 75% van deze productie geëxporteerd moet worden (naar China bijv.).
Triest dat Oost Gelre in de top 5 staat van gemeentes waar het aantal varkens de afgelopen 20 jaar het hardst is gestegen. Dit komt mede door het beleid dat de colleges de afgelopen decennia gevoerd hebben om mee te werken aan de ontwikkeling van grootschalige veehouderijen.
Als PvdA staan we daarom voor een duurzame ontwikkeling van het buitengebied. Een groen buitengebied dat naast de agrarische sector ook plek biedt voor landschap, natuur, biodiversiteit, rust en recreatie.