PvdA krijgt steun voor socialere Woonvisie

11 juli 2023

PvdA krijgt steun voor socialere Woonvisie

Tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces stond de nieuwe Woonvisie 2023-2027 “Ruimte voor groei” op de agenda. Een belangrijk stuk, omdat de raad hierin vastlegt hoe we de komende jaren willen omgaan met de bouw van woningen in de verschillende kernen en het buitengebied. Welke type woningen komen er en in welke aantallen voor starters, gezinnen, ouderen en andere doelgroepen? Hoe stimuleren we dat ook de bestaande woningvoorraad de nodige verduurzaming ondergaat? Maar het is ook een stuk met tekortkomingen, want voor huisvesting van arbeidsmigranten, statushouders en vluchtelingen waren geen doelen opgenomen. De PvdA kwam met een amendement, dat brede steun kreeg.

Meer sociale huurwoningen

Nu ook in Oost Gelre veel mensen op zoek zijn naar een passende woning en er een groot tekort is aan betaalbare woningen, is het belangrijk dat we als gemeenteraad voor alle groepen woningzoekenden duidelijke doelstellingen vastleggen. Het is een goede zaak dat we in antwoord op het Nationale woonakkoord ook in onze gemeente vastleggen dat de komende jaren meer woningen beschikbaar moeten komen (koop en huur), die betaalbaar zijn voor een brede groep woningzoekenden. Zo zal 1 op de 3 nieuwe woningen een sociale huurwoning moeten worden. Een goede zaak, omdat de vraag hiernaar groter wordt en van de bestaande woningen in Oost Gelre maar 1 op 6 een sociale huurwoning is.

Tekortkomingen in de woonvisie

Maar waar we absoluut niet tevreden over waren, was dat de Woonvisie die aanvankelijk op tafel lag geen duidelijke doelen bevatte op het gebied van huisvesting van arbeidsmigranten, statushouders en vluchtelingen. Een gemiste kans, want als gemeente hebben we niet alleen een taak om eigen inwoners en woningzoekenden te huisvesten, maar ook deze doelgroepen zullen de komende jaren een dak boven hun hoofd moeten krijgen. Nieuwe woningen, flexwoningen, tiny-houses of andere (kleinschalige) complexen zijn ook voor hen nodig. Dat vraagt om het stellen van duidelijke doelen in ons woonbeleid.

Doelgroepen die aandacht verdienen

Sinds de ophef enkele jaren geleden over de erbarmelijke huisvesting van arbeidsmigranten die in onze gemeente werken maar over de grens in Duitsland wonen, kwam er een oproep vanuit de politiek om hier binnen de gemeente faciliteiten voor te bieden. Sindsdien zijn er in de samenwerking met woningbouwcorporaties en bedrijven helaas maar weinig concrete resultaten geboekt. Wel zijn er de afgelopen tijd goede stappen gezet door een tussenopvang te realiseren voor statushouders in het Careazgebouw op Flierbeek in Lichtenvoorde en een opvang voor Oekraïners in de Rank bij de Molenberg in Groenlo. Alleen zijn dit tijdelijke voorzieningen die allebei noodgedwongen binnen afzienbare tijd weer zullen eindigen.

Wijzigingsvoorstel PvdA

De PvdA-fractie diende een amendement (wijzigingsvoorstel) in tijdens de raadsvergadering. Dit met als doel om enkele aanvullende kaders in de Woonvisie op te nemen namelijk door vast te stellen dat de realisatie van nieuwe (permanente) wooneenheden voor arbeidsmigranten, statushouders en vluchtelingen een kaderstellende doelstelling is waar Oost Gelre de komende jaren werk van maakt. De wethouder vond dit onnodig, want hij zei over deze onderwerpen in gesprek te zijn met omliggende gemeenten. Maar een grote raadsmeerderheid steunde dit voorstel van de PvdA, waardoor het werd aangenomen. De raad zag in dat het belangrijk is dat Oost Gelre zelf ook voor deze doelgroepen uitspreekt welke doelen we beogen. Daarmee kan het college op pad. Zo werkt onze democratie. En zo werd de Woonvisie een stukje socialer.

Richard Klein Tank
Fractievoorzitter PvdA Oost Gelre