6 november 2019

Algemene Beschouwingen 2019: Biologische Landbouw

Het moet anders, het kan anders…!
Duurzame/circulaire landbouw

John Arink sprak onlangs op de NOS-radio over hoe hij niet als missionaris te werk gaat om de biologische landbouw te promoten, maar dat mensen zelf geïnspireerd moeten raken door het voorbeeld van anderen. Arink heeft 25 jaar geleden de knop omgezet. Hij houdt nog steeds 55 koeien, maar de producten zijn hoogwaardiger. En vermarkt deze  lokaal en regionaal. Daardoor kan hij op deze schaal een volwaardig boerenbedrijf runnen. Zijn kringlooplandbouw  was al een kringloopbedrijf (circuliare landbouw) lang voordat de minister Schouten dit als toekomstbeeld voor de landbouw in Nederland presenteerde.

De PvdA vindt dat we versneld naar een meer duurzame landbouw moeten, met beperktere aantallen dieren die niet voor de bulk van de wereldmarkt produceren, maar de markt bedienen met gezonde, veilige en goed betaalde producten. Dit vraagt om een omvorming van onze landbouw. Een omvorming waarin er wel degelijk toekomst blijft voor boeren, waarin de grondgebonden bedrijven het uitgangspunt zijn. Hier groeien we naartoe. Maar helaas: het nieuwe denken lijkt nog niet geland bij het college. Zij kondigt namelijk aan: “Ruim baan voor modernisering van agrarische bedrijven…” en rept met geen woord over de circulaire landbouw. Hoe kan dit? Zo vragen wij ons af.