3 november 2021

De PvdA wil geen woning bouwen in het Nationaal Landschap Winterswijk

PvdA fractie wil geen woning bouwen in het Nationaal Landschap Winterswijk.
Daarom zijn we tegen het ontwerp-bestemmingsplan nabij Vosdijk 13 te Vragender waarin dat wel mogelijk wordt. Wij vinden deze plek totaal ongeschikt om een woning te bouwen. Het plangebied ligt in Nationaal Landschap Winterswijk. Het is de bedoeling om in een Nationaal Landschap juist geen ingrepen te doen die afbreuk doen aan de kwaliteiten van een Nationaal Landschap. Want hier willen we zuinig op zijn en deze zoveel mogelijk ongerept doorgeven aan toekomstige generaties. Niet aantasten dus. Wij zijn dus tegen het voorstel.

Dit agendapunt heeft al een lange voorgeschiedenis. Een uitvloeisel van de aanleg van een stelsel om wateroverlast in de kern van Lichtenvoorde te voorkomen. Het recht voor het bouwen van een woning bij een reeds vergunde camping aan de Eikendijk is bij aankoop van het perceel, waarop deze vergund was ,in handen gekomen van de nieuwe eigenaar.

Het maaiveld zal opgehoogd moeten worden om wateroverlast voor de toekomstige bewoners te voorkomen. Dit soort ingrepen staat volgens ons haaks op het doel van het conserveren van een Nationaal Landschap. Normaliter bouw je geen woning op dit soort locaties en er is ook geen enkele noodzaak of algemeen belang dat er een woning op deze plek moet komen.

Tot slot. De kosten voor de ruimtelijke juridische procedure zijn voor rekening van de gemeente.  Dit voorstel gaat de burgers van Oost Gelre als nog 15.000 euro kosten. Destijds heeft de gemeente al 80.000 euro bijgelegd om de deal rond te maken. Nu nog meer geld bijleggen voor een particuliere ontwikkeling als uitvloeisel van de overeenkomst, wordt te veel van het goede uit de algemene middelen. En dat alles voor een ruimtelijke ontwikkeling op een plek (Nationaal Landschap) waar je die niet wilt!

Het mogelijk duidelijk zijn dat de PvdA op deze basis niet akkoord gaat met dit voorstel. Het lijkt ons voor de agrariërs in de omgeving ook een verre van wenselijke ontwikkeling.