Fundamentele verandering…! Coronacrisis en klimaatcrisis

20 mei 2021

Fundamentele verandering…! Coronacrisis en klimaatcrisis

Het afgelopen jaar had de corona-pandemie een enorme invloed op ons dagelijks leven en in het bijzonder op de zorg. Ook hier in Oost Gelre. Mensen ondervonden de gevolgen van de ziekte en een aantal inwoners kwam er helaas aan te overlijden. De noodzakelijke maatregelen ontwrichten niet alleen de economie, het onderwijs en culturele en sportsector. Ze leidden ook tot eenzaamheid en depressiviteit onder mensen, schulden, inkomensonzekerheid, en niet meer weten hoe het verder moet. Het is goed dat we met Coronasteunpakketten een helpende hand bieden. Maar als gemeente moeten we extra alert zijn op sociale problemen, signalen oppikken en mensen op weg helpen naar ondersteuning.

Het afgelopen jaar heeft ons ook meer dan ooit met de neus op de feiten gedrukt van de klimaatcrisis waar we middenin zitten. Droogte, lage grondwaterstand, extreem warme zomers, natuur en landschap die onherstelbare schade ondervinden. Landbouwoogsten die in gevaar komen, de stikstofproblematiek en biodiversiteit die achteruit holt. De klimaatcrisis heeft grote gevolgen voor ons leven en die zullen de komende jaren alleen maar ingrijpender worden.

Voor de PvdA is in ieder geval duidelijk: als we straks allemaal gevaccineerd zijn, wordt het niet zomaar weer zoals het was. Coronacrisis en de klimaatcrisis zijn een wake-up call. We moeten de komende jaren echt werk maken van fundamentele veranderingen. Het gevaar dat  hoge dierconcentraties het risico vergroten dat dierziekten op de mens overgaan. Corona toont dat veterinaire ziekten de basis zijn voor de huidige pandemie, zoals dat een aantal jaren geleden ook voor de Q-koorts epidemie gold. We moeten de vergroting van de veestapel die in Oost Gelre (750.000 dieren) de afgelopen jaren fors was (er kwamen in onze gemeente maar liefst 40.000 varkens bij in de afgelopen 10 jaar) echt een halt toeroepen. In de omgevingsvisie die we volgend jaar gaan maken geven we wat ons betreft geur- en geluidsbeleid een belangrijke plaats. De PvdA wil toewerken naar zones rondom woonkernen die vrij zijn van intensieve veehouderij. En we willen overlast veroorzakende bedrijven uit woonwijken laten verdwijnen. Bij een duurzame landbouw past geen grootschalige mestverwerking of -vergisting. De sector lijkt dit langzamerhand ook in te zien.

Als eind van dit jaar de overeenkomst m.b.t. de bouwkavel op de Laarberg afloopt, omdat er dan zo goed als zeker geen vergunning is voor de mestfabriek die men wil gaan bouwen, is het moment aangebroken om definitief een punt te zetten achter dit megalomane en risicovolle plan. De 8 hectare, die dan al bijna 10 jaar braak ligt, kan dan voor andere, wel duurzame bedrijvigheid worden verkocht. Overigens is de juridische constructie van de gebiedsonderneming de Laarberg onwenselijk is. De gemeente heeft zich hiermee op afstand gezet, waardoor democratische controle en sturing onvoldoende kunnen plaatsvinden. De kwestie Groningen Seaport toont tot welke excessen zo’n verzelfstandigde juridische eenheid kan leiden. De PvdA wil bedrijventerrein de Laarberg terugbrengen in gemeentelijke handen.