Gemeentelijke subsidie voor nieuwbouw Marga Klompé in Groenlo

22 juni 2021

Voorstel bijdrage Molenberg.
De stichting zorgcombinatie Marga Klompé wil  haar bestaande gebouw aan de Ziekenhuisstraat in Groenlo afbreken en tot nieuwbouw overgaan. Dat is een belangrijk moment. Het is een unieke kans om dit deel van de historische binnenstad van Groenlo een beter, passender invulling te geven. De  huidige bebouwing heeft geen enkele relatie met de nabijheid van de gracht en de voormalige stadswal en stadswerken. De PvdA vindt het belangrijk, dat de gemeente actief deel neemt in de plannen. Daar zou de reconstructie van vestingwerken als uitgangspunt meegenomen kunnen worden. Bij de wooncomplexen aan de andere zijde van de gracht (gelegen in de voormalige pensionaattuin), die 20 jaar geleden zijn ontworpen en gebouwd, hebben we niet die ervaring.
Dat zijn gerieflijke woningen voor de oudere bewoners, maar die twee complexen hebben in het geheel geen enkele relatie met de karakteristieke stadswaarden. Wij willen niet dat iets dergelijks ook op de plek van het woonzorgcentrum gebeurt. Dat zou eeuwig zonde zijn…!
Wij steunen het plan om vanuit het algemeen belang financieel bij te dragen als gemeente aan het plan. Wij willen dat ook de bevolking van Groenlo betrokken wordt bij de plannen.