Door Richard Klein Tank op 24 juni 2020

Kleinschalige mestvergisting met te veel risico’s

Kleinschalige mestvergisting Oude Borculoseweg 5 Groenlo: veel risico’s.

Bij dit initiatief gaat het weliswaar om mestvergisting op kleine schaal, maar om een locatie die dicht bij de woonbebouwing is gesitueerd. De risico’s zijn onvoldoende in beeld  De PvdA vindt het dan ook niet verantwoord nu planologisch medewerking te gaan verlenen. De ervaringen die gemeente en omgevingsdienst m.b.t. handhaving/overtredingen en calamiteiten de afgelopen jaren hebben opgedaan, maken dat we zeer kritisch kijken om de bestaande situatie volledig te gaan legaliseren.

Wat opvalt is dat het stuk wel heel positieve schrijft over de problematiek van mestverwerking. Nergens lees je een kritische opmerking t.a.v. de voorgestelde technieken/ processen en wat hiervan eventuele risico’s zijn bij falende techniek of calamiteiten. Blijkbaar is er weinig geleerd van de procedures m.b.t. de geplande grote buurman RMS. Het gaat op een heel andere schaal toch over hetzelfde proces: het verwerken van mest.

Mestverwerking is een procedé waarmee nog volop geëxperimenteerd wordt in den lande. Meerdere installaties draaien weliswaar, maar de kinderziektes zijn er vaak nog niet uit. Ook treden op termijn vaak technische problemen op die men niet voorzien heeft en dat is niet wenselijk bij een proces dat 24/7, jaar in jaar uit moet draaien. Een volledig uitgekristalliseerd model/ werkwijze dat algemeen en op grote schaal toegepast kan worden is er nog lang niet.

De incidenten die zich de afgelopen jaren hebben voorgedaan bij deze installatie waaronder een brand, getuigen hiervan. Onze vraag is dan ook: welke calamiteiten en meldingen zijn er sinds de start eigenlijk allemaal geweest, waarbij hulpdiensten in actie moesten komen? En welke risico’s voor de omgeving zijn er, ook als gekeken wordt naar mogelijke volksgezondheidseffecten als gevolg van zoönose, die in de huidige coronatijdperk extra aandacht krijgt. Omwonenden vragen dan ook terecht waarom de GGD niet gevraagd wordt om hieromtrent te adviseren.

Hoe betrouwbaar is de initiatiefnemer in de ogen van de gemeente? Dit gerelateerd aan meerdere overtredingen van de verleende omgevingsvergunning, gedoogvergunningen en het opleggen van een bouwstop de afgelopen jaren.

Het meest verbaasde ons nog de opmerking over het afkoppelen van het schone hemelwater dat valt op de daken en erfverhardingen op deze locatie om dit vervolgens te bergen, infiltreren en/of te lozen op het oppervlaktewater. Je kunt er toch onmogelijk vanuit gaan, laat staan garanderen, dat het hemelwater dat valt op een bedrijfsterrein als dit met deze activiteiten te allen tijde dermate schoon is dat het probleemloos op het oppervlaktewater geloosd kan worden?

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank