3 november 2021

Nieuw beleid voor toerisme en recreatie maar dan wel met een brede visie.

De PvdA juicht herijking van het beleid op het gebied van toerisme en recreatie toe. Wij gaan echter voor diversiteit en kwaliteit van het toeristisch aanbod, waar het college kiest voor een eenzijdige extra groei van 600.000 naar 1 miljoen overnachtingen per jaar.

Het huidige toerisme- en recreatiebeleid bestaat sinds 2014. In de afgelopen 7 jaar is er het nodige veranderd op het gebied van Toerisme & Recreatie. Daarom stelt het college hiervoor een agenda 2021-2025 vast te stellen. Wij juichen dit toe; immers de wereld staat niet stil. De PvdA-fractie wil  meer inzetten op diversiteit en kwaliteit van het toeristisch aanbod. We waren in 2019 de nummer één in de Achterhoek op dit gebied.  Nu willen wij  inzetten op kwaliteit en niet alleen op vergroten van de kwantiteit. Wij willen geen extra groei van 600.000 naar 1 miljoen overnachtingen per jaar. Dit is een eendimensionale doelstelling , die niet is onderbouwd. Wij willen dan ook graag weten waar die voorgestelde groei op gebaseerd is.
Het college vraagt voor de toerisme en recreatieagenda een stimuleringsimpuls. Dit was nog niet bekend bij het opstellen van de begroting 2022. Dat verbaast ons eerlijk gezegd.  Waarom had het college  dat niet kunnen voorzien? Naast de gevraagde financiële impuls van de gemeente denken wij ook aan een impuls van de sector zelf , ook in financiële zin.