PvdA en OLW willen definitief af van mestverwerking op Laarberg: Bestemmingsplan wordt aangepast

25 februari 2022

Helaas hebben inwoners van onze gemeente nog steeds geen duidelijkheid over de komst van een mogelijke grote mestvergister. Wat ons betreft een gemiste kans. Toch wordt het bestemmingsplan van Laarberg wel aangepast.

Lees onderstaand bericht dat is gepubliceerd door de Elna.

OOST GELRE – Het voorstel van de PvdA en OLW om bepaalde milieucategorieën definitief te weren in het bestemmingsplan Regionaal Bedrijvenpark Laarberg Bio-Based Transitiepark in Groenlo heeft het niet gehaald. Alleen de twee partijen zelf stemden voor. PvdA en OLW wilden specifieke categorieën uitsluiten om zo definitief een einde te maken aan een mogelijke grote mestvergister.

Door Kyra Broshuis

Eerst in overleg
Toch wordt het bestemmingsplan van Laarberg wel aangepast. Het college kwam zelf met een voorbereidingsbesluit over het gedeeltelijk aanpassen van het bestemmingsplan. Het huidige bestemmingsplan wordt nu niet meer uitgevoerd en het plan wordt herzien. Dit is nodig omdat veel reguliere bedrijven gebruik willen maken van gronden op de Laarberg, die nu nog bestemd zijn voor Innovatie en Energie in verschillende milieucategorieën. Wethouder Marieke Frank zegt dat het college besloten heeft het eigen voorbereidingsbesluit door te zetten. “Het verschil is dat wij wel moeten overleggen met andere betrokken. We zijn samen met de gemeente Berkelland aandeelhouder van dit bedrijventerrein en we zitten ook in overleggen met de andere Achterhoekse gemeenten en de provincie. Wij willen toe naar reguliere bedrijfsbestemmingen en PvdA en OLW willen een aantal categorieën schrappen. Dat komt voor ons te vroeg; wij willen daar niet nu al over beslissen.”

‘De deur blijft open’
De raad gaat unaniem akkoord met het voorstel van het college. Ook PvdA en OLW doen dat uiteindelijk. Richard Klein Tank van de PvdA vindt het jammer dat er nog steeds geen echte duidelijkheid komt: “De wethouder danst er nog een beetje omheen. Wij willen graag duidelijkheid geven aan de burger.” Wethouder Frank zegt dat de gemeente de tijd wil nemen: “Voorlopig kan er ook niets gebeuren dus die tijd hebben we.” Paul Wallerbos vindt dat het college toch de deur openhoudt voor een mestvergister. “En als er een gerechtelijke procedure komt vanuit de initiatiefnemer, kan die deur wellicht nog verder open. De rechter heeft duidelijk aangegeven dat die fabriek te weinig groene energie levert. Er gaat meer aan energie in dan er uit komt.”

Wat er aan vooraf ging:

GROENLO – Het leek een gelopen race maar de komst van een mestvergister op de Laarberg in Groenlo is nog steeds mogelijk. Om voor eens en altijd een streep te zetten door die mogelijkheid hebben de PvdA en OLW een initiatiefvoorstel ingediend.  Op het regionale bedrijventerrein Laarberg is ruimte voor innovatie en de realisatie van een energiepark. Daarbij staat de biobased economy centraal.

Door Kyra Broshuis

Niet van de grond gekomen
“Maar dat innovatie- en energiepark is de afgelopen jaren helaas niet van de grond gekomen”, leggen Richard Klein Tank van de PvdA en Paul Wallerbos van OLW uit. “En de optie tot koop van de initiatiefnemers van de grootschalige mestvergister is per 1 januari 2022 komen te vervallen. Gebiedsonderneming Laarberg heeft nu privaatrechtelijk de vrijheid om geen nieuwe kavelopties uit te geven voor bedrijven die niet passend geacht worden.” De PvdA en OLW zeggen dat het de afgelopen jaren duidelijk is geworden dat er grote maatschappelijke weerstand is om een grootschalige mestverwerkingsfabriek te vestigen op de Laarberg uit oogpunt van gevaar en overlast voor de omgeving. “Maar ook omdat duidelijk is geworden dat netto bezien hiermee geen substantiële bijdrage wordt geleverd aan de productie van duurzame, lokale groene energie.”

Geen grootschalige mestverwerker
De grond op het bedrijventerrein is inmiddels schaars geworden en de gemeente Oost Gelre wil het terrein graag verder uitbreiden. De partijen willen graag de mogelijkheid tot het vestigen van een grootschalige mestverwerker verwijderd hebben uit het bestemmingsplan Biobased Transitiepark. Met het plan van de PvdA en OLW komen er wellicht weer mogelijkheden voor reguliere bedrijven. Dan zou uitbreiding van de Laarberg nog niet direct noodzakelijk zijn. “Wij stellen voor bedrijfsactiviteiten in de categorie Milieudienstverlening te schrappen. Het gaat dan om RWZI’s (rioolwaterzuiveringsinstallaties) en gierverwerkingsbedrijven uit de categorie 4.1, 4.2 en 5.1 en over mestverwerking/korrelfabrieken 5.1”, zeggen Klein Tank en Wallerbos.

Met het initiatiefvoorstel hopen de twee partijen dat er nog voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart aanstaande knopen doorgehakt worden.