Door Richard Klein Tank op 29 januari 2020

Uitbreiding van intensieve veehouderij geen goede zaak

Uitbreiding van de intensieve veehouderij geen goede zaak.

De PvdA is er geen voorstander van om vanuit een traditioneel perspectief op schaalvergroting in de landbouw een aantal “knelpunten” weg te werken waar intensieve veehouderijen nu last van hebben of krijgen. Door nu dit Plussenbeleid vast te stellen steken we als gemeente de kop in het zand om datgene te doen wat we al jaren doen: intensieve veehouderijen, relatief gemakkelijk en in elk geval faciliteren om te blijven groeien. Eigenlijk alsof er niets aan de hand is. Terwijl de afgelopen maanden meer dan duidelijk hebben gemaakt dat dit beleid niets meer of minder is dan een voertuig dat piepend en krakend maar toch vrij abrupt tot stilstand is gekomen. Denk hierbij aan de stikstofproblematiek, geuroverlast etc. en dat voorbij gaat aan de circulaire landbouw dat de minister van Landbouw als perspectief heeft gepresenteerd.

In Oost Gelre (en alle omliggende gemeentes) denken we blijkbaar deze agrarische ondernemers van dienst te zijn door “invulling te geven aan de formele verplichting met de beleidsregel waardoor het Provinciale Plussenbeleid in de gemeente toegepast mag worden, omdat ze anders niet kunnen en/of mogen groeien. En hier wringt nu net de schoen. Door dit Provinciale beleid verlies je als gemeenteraad de mogelijkheid om te kunnen bepalen waar je vanuit een oogpunt van volksgezondheid een ontwikkeling wel of niet wilt toestaan. Dat is wat de PvdA betreft geen goede zaak.

Een treffender voorbeeld waarbij je door dit voorgestelde beleid als gemeenteraad aan de zijlijn komt te staan is bijna niet denkbaar. Het gaat hier om een uitbreiding van de varkenshouderij op slechts een paar honderd meter van de bebouwde kom van Groenlo. Wij vragen ons af of dit wel in het belang van de volksgezondheid is en het wooncomfort van de bewoners van de nabijgelegen woonkern. De PvdA heeft afgelopen jaren herhaaldelijk gesteld dat we zo dichtbij woonwijken geen uitbreiding van intensieve veehouderijen moeten toestaan. Wij verwerpen dan ook het voorstel van het college.

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank