7 juli 2019

Voorstel energiebeleid gemeentelijk vastgoed karig

Energiebeleid gemeentelijk vastgoed: karig voorstel

Volgens het Raadsvoorstel gaat het erom dat de Raad besluit om te voldoen aan het verlangen om in 2030 energieneutraal te zijn in onze gemeente. En daarbij wordt gekozen om twee gebouwen, in bezit van de Gemeente, te verduurzamen tegelijk met groot onderhoud. Maar eerst wil het college het NIBAG een onderzoek laten doen naar wat haalbaar is. Dat onderzoek kost € 8.500

Het lijkt ons nogal voorbarig om nu al te zeggen dat verduurzaming per jaar € 83.900  kost en dat we het onderzoek nog moeten afwachten. Wij zien niet hoe het college tot dit bedrag komt. Willen we dit geld nu al beschikbaar stellen? Het wordt niet genoemd in het Raadsvoorstel.
Elk jaar twee gebouwen verduurzamen en dat 10 jaar, maar er zijn geen 20 gebouwen als gemeentelijk vastgoed, er zijn er 15, waarvan er ook enkele – 3- op de nominatie staan om te worden gesloopt. We missen de schoolgebouwen, zij zijn niet genoemd, terwijl ze wel behoren tot het Gemeentelijk vastgoed.

Wij wachten liever het onderzoek van het NIBAG af, waarschijnlijk geeft dat meer info over wat er gedaan kan worden om de 2 gebouwen (Frans Halsstraat en stadhuis Groenlo) te verduurzamen.

We hebben ook gekeken naar het energieverbruik van de verschillende panden.Dat loopt nogal uiteen en lijkt af en toe behoorlijk hoog te zijn, ook bij gebouwen met een A, B label. Behalve energie zuinige maatregelen, isolatie, leds, moderne gasbranders, zou er ook gekeken moeten worden naar het verbruik door de gebruikers , zoals veel mensen thuis ook opletten of er geen lampen onnodig branden en de verwarming niet onnodig hoog staat afgesteld.