Voorstel parttimewerken bij mensen met een uitkering

29 april 2021

Onze fractie wil net als in Aalten en Doetinchem een Pilot impulsregeling parttime werken invoeren. Een dergelijke impulspilot zal mensen met een uitkering stimuleren en bevorderen. Daarnaast worden drempels om parttime te werken daardoor zoveel als (wettelijk) mogelijk is, weggenomen.

Door parttime werken worden ook actuele werknemersvaardigheden verhoogd en worden kansen en geschiktheid vergroot, die tot mogelijke verdere uitstroom kunnen leiden.

Tijdens deze 2- jarige pilot mogen mensen naast hun uitkering ter hoogte van 50% van de parttime inkomsten behouden, gemaximeerd tot € 200,- per maand. Deze inkomsten worden middels een premie gespaard maar niet direct uitbetaald, omdat dit wettelijk niet kan. Deze premie wordt gereserveerd en twee maal per jaar in juni en december aan hun uitgekeerd.

Wij hebben aan het college gevraagd hoe het college staat tov een dergelijke pilot. Zou dit ook niet stimulerend kunnen werken binnen Oost Gelre? Zo vragen wij ons af. Daarnaast hebben wij gevraagd of het college bereid is om te onderzoeken of een dergelijke impulspilot binnen Oost Gelre ook mogelijk is.