Door Richard Klein Tank op 15 december 2020

Voorstel voor plaats voor het bouwen van corsowagens kan niet door de beugel

Voorstel aankoop perceel 2e corso-locatie kan zo niet.

De PvdA vindt het voor de corsobouwers van belang dat er nu eindelijk een passende oplossing wordt gevonden voor een plek voor het bouwen van de corsowagens. Voor het voortbestaan van het cultureel erfgoed  en de zekerheid bij de wagenbouwers is dit van groot belang. Het geeft met andere woorden  een vaste basis om van daaruit tot pracht en praal te komen. En het biedt zekerheid voor de toekomst. Hiervoor is uitruil van gronden nodig. Ook moet het  goed ingepast worden in het landschap. Tot zo ver delen wij de algemene uitgangpunten met het college.

Maar er kleven volgens de PvdA 6 grote bezwaren aan het voorstel, waardoor de PvdA tegen dit raadsvoorstel stemt.

1. We vinden het misleidend dat in het raadsvoorstel staat dat de buurt overwegend positief is. Ons bereiken diverse signalen dat een groot aantal buurtbewoners absoluut niet enthousiast is over het voorstel.
  2. Het plaatsen van een 7-tal corsogroepen is enorm belastend op deze locatie.  De PvdA is ervan overtuigd dat het voor een aanvaardbare belasting van de omgeving, de verkeersveiligheid en maatschappelijke acceptatie beter is om het aantal hallen terug te brengen naar 3-4 hallen.
  3. We hebben ook bezwaren tegen het aanbrengen van lichtvervuilde grond t.w. 30.000 m3, ten behoeve van de geluidswal, waarvan een groot deel van buiten de gemeente moet worden gehaald. Is dit verantwoord voor het milieu? en heeft dit invloed op de kwaliteit van het grondwater? Zo vragen wij ons af.
  4. De druk die de makelaar opvoert om tot snelle aankoop over te gaan is voor de PvdA geen argument in deze en kan en mag hier ook geen rol spelen.
  5. Wij vinden dat de grondtransactie een onevenredig voordeel oplevert voor de verkopende partij. Deze krijgt niet alleen een prachtig rechthoekig perceel, maar ook nog eens 5000m2 grond extra terug na de ruil. Dit  terwijl er toch een marktconforme prijs is geboden; een behoorlijk cadeau lijkt ons.
  6. De grond die de gemeente overhoudt zal door de vormgeving nooit de berekende pacht opbrengen. De deal zal daarmee voor de gemeente veel duurder uitpakken dan gedacht.

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank