Door Richard Klein Tank op 28 oktober 2020

Zonnepark Hegemansweg Groenlo Gewoon Doen!

Het plan voor een zonnepark aan de Hegemansweg past volledig in het beleid voor grootschalige duurzame energieopwekking, dat de gemeenteraad weloverwogen heeft vastgesteld. De PvdA-fractie is ervan overtuigd dat er onder de bevolking van Oost Gelre maatschappelijk draagvlak is voor dat beleid. Dat beleid gaat ervan uit dat we naast enkele windmolens vooral installaties voor de opwek van zonne-energie toejuichen. Zonnepanelen op bestaande woon- of bedrijfsbebouwing. Steeds meer particulieren, energie coöperaties, bedrijven en vooral ook agrarische bedrijven gaan hiertoe over. Daar hebben wij waardering voor. De PvdA was de eerste die enkele jaren geleden bezwaar maakte dat de nieuwbouw van de bedrijfshal van Muller op de Laarberg constructief niet sterk genoeg werd gebouwd voor zonnepanelen. Een gemiste kans, maar gelukkig zijn er steeds meer bedrijven op de Laarberg die deze inmiddels wel hebben en daarmee geheel of gedeeltelijk in de eigen energiebehoefte voorzien. Maar wij hebben ook waardering voor het beperkt aantal initiatiefnemers dat met de huidige tender-procedure meedoet om enkele zonneparken te realiseren en daarbij voldoet aan de voorwaarde dat samenleving, dus onze inwoners, financieel kunnen participeren en dus meeprofiteren van de opbrengst. In totaal voorzien we 50 hectare. We zijn een voorbeeld voor andere gemeenten met een aanpak die prima past in de Regionale energiestrategie. Er is serieus ook naar een alternatieve locatie gekeken, maar die zou landschappelijk meer aantasting betekenen. Het is positief dat 50 % van de financiële deelneming via een energie coöperatie wordt gerealiseerd.

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank