Door Richard Klein Tank op 12 juli 2020

Zonneparken dringend gewenst

Zonnepark Hegemansweg Groenlo dringend gewenst.

Particulier initiatief, dat past in die doelen moet een eerlijke kans krijgen. Zeker als het aan de overige spelregels van landschappelijke inpassing en financiële participatiekansen voor derden voldoet. Een agrarisch ondernemer maakt als initiatiefnemer een bedrijfsmatige keuze om samen met een investeerder een zonnepark te gaan realiseren. Daarbij volledig inspelend op het beleid dat de raad van Oost Gelre weloverwogen heeft gemaakt om grootschalige hernieuwbare energie te gaan opwekken. Dit alles in het kader van de energietransitie die ons moet leiden naar een energieneutrale gemeente.

Om ons doel te halen is een mix van maatregelen onvermijdelijk. En zonnedaken, zoveel als mogelijk bij bedrijven en particulieren, en een aantal windmolens in onze gemeente en een aantal zonnevelden. De onderlinge verdeling kan variëren, maar uitgesloten is het dat we zouden afzien van een van deze drie. Daarom ook heeft de raad de spelregels bepaald voor het ontwikkelen van zonneparken. Daarbij is het aantal zonneparken beperkt, omdat de grens op 50 hectare is gesteld.
De vrees dat in ons buitengebied de komende jaren tientallen zonneparken worden aangelegd is niet terecht. Dat is niet aan de orde. We moeten e.e.a. wel in reële proporties blijven zien en ons op de feiten baseren. Die zonneparken en windmolens zullen straks verspreid over de gemeente, waar geschikte locaties en initiatiefnemers bij elkaar komen, gaan ontstaan. In dit geval op een perceel, waarvan de eigenaar terecht aangeeft (luchtfoto’s illustreren dat ook goed) dat het hier gaat om een  mindere kwaliteit landbouwgrond. Het is de taak van de raad om duidelijk en eerlijk te zijn over hoe we in samenwerking met de samenleving de komende jaren aan onze verduurzamingsdoelen blijven werken.

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank