Door Richard Klein Tank op 24 juni 2020

Armoedebestrijding en schuldhulpverlening kan beter

Beleidsplan Schuldhulp: Armoedebestrijding en schuldhulpverlening kan beter.

De armoede in Nederland, zo blijkt uit onderzoek, zal na 2021 met een kwart toenemen. De PvdA is erg blij met dit ambitieuze plan, waarbij het uitgangspunt is de integrale aanpak en inzet op preventie en vroeg-signalering. Maar het kan altijd beter. Bijzonder is dat het budget dat wordt vrijgemaakt voor preventie en voorlichting in de toekomst niet groter wordt. Terwijl de vraag in de toekomst hoger uit zal vallen. Deze blijft namelijk op € 15.000,- tot aan 2023. Ditzelfde geldt voor Schuldhulp op maat.

In het plan staat helder omschreven hoe de preventie wordt ingezet. Men richt zich met name op voorlichting, heldere en leesbare informatie en budgetteringscursussen. Alles met name gericht op inzicht. Terwijl juist uit onderzoek blijkt dat mensen die behorende tot de risicogroep, veelal niet beschikken over dit inzicht. In dit stuk blijkt dat er een hoge verwachting is van de financiële zelfredzaamheid van mensen. Dan vraag je teveel.

Dat mensen in de financiële problemen komen heeft deels te maken met persoonlijke omstandigheden. Maar ook een groot deel door bezuinigingen van de overheid en sterk stijgende niet beïnvloedbare kosten van buiten. Zoals huurverhoging, kostenstijging van levensonderhoud etc. Ook de huidige coalitie heeft daarin keuzes gemaakt, door de  inkomensnorm te verlagen van 115% naar 105% van de bijstandsnorm en het schrappen van de regeling tegemoetkoming chronisch zieken. Als je inkomsten niet meer toereikend zijn voor je levensonderhoud, dan kun je budgetteren en zoveel voorlichten als je wilt, maar dan werkt ook preventie niet meer. Dan laten we de huidige Corona perikelen en de uitwerking daarvan op “stille” armoede nog maar buiten beschouwing. De PvdA zal daarom in de raad uitvoerig hier op terugkomen.

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank