PvdA Oost Gelre vraagt aandacht voor kleine windmolens

Door Jos te Molder op 12 februari 2021

PvdA pleit voor kleinschalige windmolens

Kleine windmolens kunnen een extra mogelijkheid bieden om onze gemeente in de toekomst energieneutraal te maken. We hopen spoedig van het college te vernemen welke knelpunten er zijn. En of ze bereid is zo nodig een voorstel aan de gemeenteraad te doen met duidelijke kaders voor kleinschalige windmolens. Wij vragen dus concreet  waarom de bouw van kleinschalige windmolens in onze gemeente niet van de grond komt.

In het voorjaar van 2020 is door een agrarisch ondernemer in Oost Gelre een verzoek ingediend voor het bouwen van 2 kleine windmolens in het buitengebied van Vragender. Benieuwd naar de voortgang hebben wij onlangs een bezoek gebracht aan de verzoeker om te vernemen over de vorderingen. Tijdens dit gesprek constateerden we dat de aanvrager, ruim een half jaar na het indienen van zijn verzoek, nog steeds geen zicht heeft op voortgang in de procedure.

Een windmolen met een ashoogte van maximaal 15 meter wordt beschouwd als een kleine windmolen. De provincie Gelderland staat dit soort windmolens toe. Volgens een artikel in de Boerderij (december 2020) zijn het vaak de gemeentes die hun bestemmingsplan niet op orde hebben waardoor je als aanvrager vaak tegen veel kleine dingen aanloopt in de aanvraagprocedure. Dit kan volgens de PvdA niet de bedoeling zijn van gemeentelijk beleid en zeker niet daar waar het een relatief nieuwe, maar wel actuele ontwikkeling betreffende de energietransitie aangaat. Bovendien biedt het door de gemeenteraad van Oost Gelre vastgestelde beleid voor duurzame energieproductie ook ruimte voor kleine windmolens.

Een kleine windmolen heeft een aantal grote voordelen voor agrariërs en met name melkveehouders. De opgewekte energie, een kleine windmolen wekt op jaarbasis ca 30.000 – 35.000 kW op, kan vrijwel meteen op het eigen bedrijf aangewend worden, zeker als er met een melkrobot gemolken wordt en er een continue stroomvraag is t.o.v. 2 x daags melken. De aansluitingen op het elektriciteitsnet behoeven normaliter niet verzwaard te worden omdat er relatief weinig en al helemaal niet met grote pieken terug geleverd wordt aan het lokale stroomnet. Daarnaast is een kleine windmolen makkelijker in te passen in het landschap en zorgt voor minder horizonvervuiling.

Al dan niet in combinatie met zonnepanelen kan een melkveehouderij op deze wijze grotendeels in zijn eigen energiebehoefte voorzien en een meer duurzame bedrijfsvoering ontwikkelen mede door de voornoemde gelijktijdigheid: energieopwekking in relatie tot het energieverbruik. Daarnaast is een kleine windmolen ook een behapbare en financieel interessante investering (50.000 euro) voor een melkveebedrijf met een redelijke omvang (b.v. 80 melkkoeien). Tevens is het zo dat er subsidiemogelijkheden zijn voor dit soort windmolens dus menen we te mogen constateren dat dit een gewenste ontwikkeling is in ons land die de overheid wil stimuleren.

Een andere mogelijkheid om een kleine windmolen te exploiteren is om dit met een aantal burgerwoningen, een buurtschap of dorp gezamenlijk te doen en zo in de eigen elektriciteitsbehoefte te voorzien. Hierbij komen zowel de lusten als de lasten voor rekening van de direct omwonenden wat het draagvlak vaak vergroot in vergelijking met een grote windmolen waarvan de buren alleen de overlast ervaren als er onvoldoende afstand is tot woningen.

Jos te Molder

Mijn naam is Jos te Molder, geboren en getogen in Zieuwent, nu 62 jaar. Jaren geleden ben ik lid geworden van de PvdA om zo een actieve bijdrage te leveren aan de doelstellingen van de sociaaldemocratie: een eerlijke en kansengelijke samenleving voor iedere inwoner van ons land. Vanuit mijn achtergrond in de landbouw houd ik

Meer over Jos te Molder