Pvda Oost Gelre wil snel aanvullende kaders voor wind- en zonne-energie.

Door Richard Klein Tank op 22 september 2021

Pvda Oost Gelre wil snel aanvullende kaders voor wind- en zonne-energie opstellen: ons antwoord op klimaatverandering en de noodzakelijke energiestrategie.

Greta Thunberg toont met haar documentaire “A year to change the world” hoe zeer het aan overheden is om echt nu te durven kiezen om klimaatverandering tegen te gaan en de energietransitie echt een boost te geven. De slappe knieën van wereldleiders, de halfslachtigheid van ministers, de passiviteit van sommige politieke partijen: we kunnen het ons niet veroorloven om te navelstaren. De noodzaak om klimaatverandering fundamenteel aan te pakken is een moreel-ethische verplichting aan toekomstige generaties. Met een falende rijksoverheid die er niet in slaagt door oeverloos gekonkel over wie met wie, die er nota bene door particuliere organisatie als Urgenda gedwongen moet worden te handelen. Grootschalige introductie van waterstof voor energievoorziening voor bedrijven en particulieren vereist juist een rijksoverheid met LEF om miljardeninvesteringen uit te lokken in een nieuwe economie.

Het is tegen deze achtergrond ook aan gemeenten om niet alleen naar elkaar te wijzen, maar om echt een stap vooruit te zetten. Niet afwachten tot na de verkiezingen, nee nu volmondig bereid zijn op korte termijn kaders voor windenergie te vertalen naar lokaal beleid.

Als we kijken naar onze energiemix voor de doelen van Oost Gelre kunnen we stellen dat zon op land- doelen al bijna gehaald zijn met de vijf zonnevelden die verspreid over Oost Gelre al worden aangelegd. Er kunnen misschien nog enkele bij komen. Zon op daken vergt nog de nodige inspanning. Liander en Tennet werken om het bestaande net optimaler te gebruiken. Maar ook de uitbreiding van het net die voor 2022 en later staat gepland is een absolute must om agrarische en andere bedrijven te ondersteunen in hun plannen om fors te investeren in zonne-energie. Samen met de OOG-fractie vinden wij dat de bedrijven die grootverbruikers zijn, ook een belangrijk aandeel moeten hebben in de energietransitie Bij Liander is het knelpunt bij bedrijfsdaken en agrarische daken, waar snel een antwoord op moet komen.

Op een verantwoorde, gecontroleerde manier een aantal windparken realiseren in de Achterhoek is onvermijdelijk. Ook voor Oost Gelre, dat al ruim 10 jaar ervaring heeft met het windpark Hagenwind op Aaltens grondgebied. Feit is dat het veel kostenefficiënter is om windenergie te produceren. Ten opzichte van zonne-energie ligt dit namelijk in een verhouding van 1 staat tot 3. Dat is een opmerkelijk, maar ook relevant gegeven. Dus een mix is noodzaak.

Voor de komst van windparken moeten we als Achterhoekse gemeenten allemaal een bijdrage leveren en bij zoeklocaties die grensoverschrijdend zijn, zoals die tussen Groenlo en Ruurlo, is samen optrekken gewenst. Dat betekent dat we vaart moeten zetten achter het opstellen van aanvullende kaders voor windenergie.En daarna kunnen we toetsen of de 2 zoekgebieden voor Oost Gelre passend zijn of dat we met 1 gezamenlijk windpark ook onze opgave voor Oost Gelre aan windenergie kunnen realiseren (7% van totale windopgave Achterhoek).
Oost Gelre moet zelf bepalen o.b.v. Aanvullende eigen kaders voor windenergie of de twee zoeklocaties ook wat ons betreft overgenomen gaan worden in het lokale beleid.

De PvdA vindt dat we nu dus niet weer oeverloos moeten gaan soebatten over de herijking van het Akkoord van Groenlo (CDA riep hiertoe op in de commissie), maar vanuit het gegeven dat gelet op het verduurzamen van de warmtevoorziening 2030 niet haalbaar is om dan energieneutraal te zijn, want dan gebeurt er weer een jaar niets. We zien nu dat Doetinchem, nadat de PvdA daar twee jaar geleden al toe heeft opgeroepen, initiatieven wil nemen. Ook wij hebben op de Laarberg gegadigden om hierin te investeren.

De ruimte voor windenergie is in de Achterhoek groot. De Achterhoek heeft wat te kiezen, en wat wil de Achterhoek? En dus wat wil Oost Gelre? Dat is de centrale vraag. PvdA heeft eerder al gesteld een minimale afstand van nieuwe windmolenparken tot woonkernen te willen respecteren van 2 kilometer.

PvdA kreeg de indruk in de commissie dat ook de wethouder Porskamp behoorlijk op de rem trapt: “we krijgen van het Rijk geen geld voor de uitwerking van wind en zonne-energie. Dat mag zo zijn, maar ook wij kunnen een meerjarig investeringsprogramma van pak hem beet 25 miljoen eigen middelen inzetten tussen nu en 2030.

Onderzoek de mogelijkheden en ga de discussie met de samenleving aan en, om met Greta Thunberg te eindigen: luister naar de wetenschap..! Onvermijdelijk is dat ook hier een zekere tegenwind zal ontstaan, maar het gaat echt over onze toekomst…!

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank