PvdA zegt ja tegen windenergie in Oost Gelre, met een open en eerlijke discussie.

Door Richard Klein Tank op 9 maart 2021

De PvdA-fractie is van mening er nieuwe kansen voor windenergie zijn in onze gemeente. Het is nu namelijk bekend dat de laagvliegroute van Defensie wordt opgeheven. Het is belangrijk is dat we als politiek en samenleving hier een open en eerlijke discussie over voeren.
Wat de PvdA betreft voeren we een open discussie over welke gebieden in aanmerking komen, hoeveel windmolens acceptabel zijn, welke hoogte en welke minimale afstanden tot woonkernen en woningen worden gerespecteerd.

In de raad van 9 februari vroeg de PvdA-fractie naar de initiatieven voor nieuwe windmolens n.a.v. geluiden dat er plannen in de maak zouden zijn voor een windmolenpark tussen Boschlaan en Ruurloseweg. Wethouder Porskamp  wist dat er initiatieven waren, maar dat er bij de gemeente nog geen concrete plannen bekend waren. Het was wachten daarop.

Er is ruimte voor windmolens in onze gemeente, maar de randvoorwaarden waarbinnen hiervoor plannen kunnen worden ontwikkeld moeten we wel in samenspraak maken. Dus niet afwachten totdat initiatiefnemers met een volledig uitgewerkt voorstel komen, waar alleen nog maar ja of nee tegen gezegd kan worden. Die aanpak is het recept voor maatschappelijke weerstand waarbij voor- en tegenstanders lijnrecht tegenover elkaar komen te staan.

Daarbij is het noodzakelijk om in gesprek te gaan met buurgemeenten Aalten en Berkelland. Met Aalten, omdat zoals de raad vorige week door de werkgroep windpark Hagenwind 2.0 vernam zij het voornemen heeft voor een uitbreiding van windpark Hagenwind met 7 tot 10 molens, waarvan mogelijk 2 op het grondgebied van Oost Gelre. En met Berkelland, omdat het wenselijk kan zijn dat een eventueel windpark tussen Groenlo en Ruurlo niet volledig op grondgebied van Oost Gelre wordt geconcentreerd.

Onze fractie ontving afgelopen week verontrustend nieuws over een ander windmolenpark, waarvan de voorbereidingen naar verluid al in een vergevorderd stadium zijn, namelijk het uit 3 windmolens bestaande windpark nabij Vragender. Een anonieme bron meldde onze fractie n.a.v. onze ingezonden brief in Elna/Groenlose gids dat de wijze waarop het bedrijf Pro-wind dit plan voorbereidt gepaard gaat met het uitoefenen van druk op buurtbewoners nabij de N-312 om contracten te tekenen en een algeheel verbod om hierover te communiceren met vergaande boeteclausules. Beweerd wordt dat er een intensieve ambtelijke betrokkenheid vanuit de gemeente zou bestaan bij dit initiatief.

De PvdA heeft de volgende vragen gesteld:

1. Deelt het college de opvatting, dat het gezien de verschillende initiatieven die er kennelijk bestaan noodzakelijk is dat de raad op basis van een open politiek-maatschappelijk debat eerst aanvullende kaders stelt waaraan initiatieven voor nieuwe windparken dienen te worden getoetst?
  2. Is het juist dat er een intensieve (wekelijkse) ambtelijke betrokkenheid bestaat bij de totstandkoming van het initiatief van Pro-wind voor een uit 3 windturbines bestaand te realiseren windpark nabij Vragender (N-312)?
  3. Hoe denkt het college te voorkomen dat individuele bewoners c.q. grondeigenaren in de nabijheid van een voorgenomen windpark in contractuele onderhandelingen (die zich onttrekken aan de waarneming van de gemeente) op onheuse wijze onder druk worden gezet?

Richard Klein Tank

Mijn naam is Richard Klein Tank, 52 jaar, geboren en getogen in Groenlo. Met passie en gedrevenheid zit ik in de gemeenteraad van Oost Gelre, sinds 2010 als fractievoorzitter. Ook ben ik plaatsvervangend voorzitter van de raad. Dat wil zeggen dat ik tijdens een raadsvergadering burgemeester Annette Bronsvoort vervang als zij afwezig is of zelf

Meer over Richard Klein Tank