Sport en cultuur, iedereen doet mee.

Het lokaal beweeg- en sportakkoord Oost Gelre vormt de basis om meer  inwoners aan het sporten en bewegen te krijgen en te houden. Sport is belangrijk voor iedereen: voor de gezondheid, als middel voor  participatie, voor de gezelligheid, voor de ontwikkeling, voor ontspanning  en ga zo maar door. Onze verenigingen zijn van groot belang voor de  leefbaarheid en de onderlinge verbondenheid. Hoewel de breedtesport  nog steeds floreert, zal het proces van onderlinge samenwerking  doorgaan. Naast de accommodaties voor zaalsport, houdt de gemeente openbare zwembadvoorzieningen in Lichtenvoorde en Groenlo in stand.

Cultuur is belangrijk voor de leefbaarheid in onze woonkernen. Wij vinden  het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn  voor iedereen en dat elke cultuuruiting van waarde is. Dit betekent dat de culturele accommodaties Den Diek in Lichtenvoorde  en de Mattelier in Groenlo en de multifunctionele accommodaties in de  kleine kernen hun functie met goede voorzieningen behouden.

Wij staan voor een open samenleving waarin iedereen zich naar wens kan  ontplooien. In deze samenleving is plek is voor iedereen, ongeacht  achtergrond, religie, sekse of seksuele geaardheid. Iedereen doet mee,  draagt naar eigen mogelijkheden bij en heeft dezelfde kansen als het gaat  om onderwijs, werk, wonen en vrijetijdsbesteding. Wij wijzen elke vorm  van discriminatie af. Aantasting van de vrijheid van godsdienst, van de  vrijheid van meningsuiting of van levensovertuiging wordt bestreden.  Seksuele diversiteit moet zichtbaar kunnen zijn op straat, scholen, werk,  zorginstellingen en waar dan ook in onze maatschappij.

Speerpunten Sport, cultuur, iedereen doet mee
Wij zetten in op voldoende en kwalitatief goede faciliteiten  voor het kunnen beoefenen van sport. De sportcomplexen zijn  goed onderhouden. Door samenwerking (bijv. tussen  verenigingen en kernen) worden beschikbare accommodaties  met een zo goed mogelijke bezetting multifunctioneel gebruikt.
We bevorderen de deelname aan sport van kinderen van niet draagkrachtige ouders (minder dan 130% van het wettelijk  sociaal minimum) met behulp van het kindpakket.  Actieve sportbeoefening is ook mogelijk voor mensen met een  beperking.
Elk kind moet leren zwemmen. Als dit niet door de ouders  wordt geregeld, dan kan dit via het kindpakket, zodat alle  kinderen tussen de 6 en 12 jaar een Zwemdiploma A en B  halen.
Wij investeren in de culturele voorzieningen in onze gemeente  in het kader van leefbaarheid en aantrekkelijkheid van onze  gemeente. Als evenementengemeente stimuleren we de  variëteit aan bestaande en nieuwe evenementen.
De bibliotheken in Lichtenvoorde en Groenlo vormen een  laagdrempelige ontmoetings- en leerplaats, waar een  belangrijke bijdrage geleverd wordt aan de bestrijding van  analfabetisme en laaggeletterdheid en mensen wegwijs  worden gemaakt in het digitale landschap.
Vanuit de nieuwe wet inburgering faciliteren wij taalonderwijs  en begeleiden actief het waardevolle (vrijwilligers)werk voor  vluchtelingen.