Raadscommissielid

Annelies Donderwinkel

Over Annelies Donderwinkel

06-21381794[email protected]

Mijn naam is Annelies Donderwinkel, 52 jaar, commissielid voor de PvdA Oost Gelre. Ik wil mij de komende vier jaar graag blijven inzetten voor onze samenleving.

PvdA: Een sociaal en eerlijk hart met oog voor elkaar

De Partij van de Arbeid is van oudsher een sociale partij die (landelijk maar ook lokaal in onze gemeenteraad in Oost Gelre) opkomt voor het belang van al die mensen in onze samenleving die een steun in de rug kunnen gebruiken. Corona heeft veel problemen pijnlijk zichtbaar gemaakt. Er zijn veel mensen die het moeilijk hebben. Eenoudergezinnen, ouderen met een klein pensioen, jongeren die door Corona in de knel komen, mensen met psychische problemen. Er ontstaat steeds meer sociale problematiek, zoals (stille) armoede onder werkenden en eenzaamheid, óók in onze gemeente Oost Gelre!
De PvdA vindt dat we vanuit de gemeente actief een helpende hand moeten bieden vanuit de middelen die we hebben voor jeugdzorg, Wet maatschappelijke
ondersteuning en de Participatiewet, maar ook uit onze pot voor armoedebestrijding en bijzondere bijstand. Dit om mensen met enige ondersteuning en met behoud van eigen regie, uit de problemen te helpen. Zo kan en mag iedereen weer meedoen. Want het hebben van perspectief en minder (financiële) zorgen
voorkomt grotere problemen en werkt generaties lang door.

De voedselbank: broodnodig

Het feit dat er ook in Oost Gelre nog steeds bestaansrecht is voor een voedselbank is natuurlijk schrijnend. Dit zou in een sociale samenleving niet nodig moeten zijn. Helaas blijken armoede en kansenongelijkheid een toenemend probleem. Opgroeien in armoede staat ontwikkelingskansen in de weg, bepaalt je kijk op de omgeving en plaatst je in een isolement. Daarom verdient de voedselbank Oost Achterhoek structureel een ruimhartige ondersteuning vanuit de gemeente. Er is nog veel leed dat we niet zien en er bestaat nog steeds veel schaamte rondom armoede. Hierbij zou hulp en toegang laagdrempelig en voor een ieder vindbaar moeten zijn en op diverse openbare plekken. Daarom voel ik mij thuis bij de PvdA, een partij waar een ieder welkom is, ongeacht afkomst, kleur, religie, leeftijd en sekse.